Translate

Kövess Facebookon is! 😊

Amanita

Az Amanita 🍄társasjátékot ajándékba kaptam Esztó Bernáttól, és feleségétől, Esztó-Harazin Dorottyától, amiért ezúton is nagyon hálás vagyok! 💚 A játék magánkiadásban jelent meg a Fű Alatt Kiadó gondozásában. Arról, hogy hogyan is jött a játékötlet, illetve hogyan lett az elképzelésekből valóság, ITT olvashattok.

Akinek van szerencséje az Amanitához, az tudja, hogy egy igazán különleges társasjátékot tarthat a kezében. A szerzők semmit sem bíztak a véletlenre, társasjátéktervező útjukon Boros Lajos gombaszakellenőr segítette őket, hogy minél hitelesebben tudják megalkotni az Amanitát. A doboza letisztult, minőségi, színben és küllemben harmonizál a tematikával, s a dobozon belüli játékelemekkel. A 180 darab kártya önmagáért beszél. Az illusztráció, és a grafika Csíkszentmihályi Berta kitűnő munkájának gyümölcse. A játék meseszépen ábrázolt, nagy kártyalapjai nézegetésébe bele lehet feledkezni. (Kártyaméret: 80*130 mm) A játékszabály könnyen megtanulható, jól értelmezhető. Az Amanita a hangulatával, a gombászás friss, harmatos erdő illatú képeivel, és a barátságos játékmenettel hódítja meg az ember szívét. A természet körbeölel benne.

Miután kellőképpen kigyönyörködtük magunkat, nekifoghatunk a játék előkészítésének. A játéktér közelébe tesszük az érméket. Szétválogatjuk az avar, az erdő, és a kosár hátoldalú kártyákat. Kiosztjuk a súgókártyákat. A kosár hátoldalú lapokból minden játékos kap egy-egy lapot a négy fajtából (piac, tudomány, fotó, lakoma), melyet vagy az asztalon képpel lefelé, vagy kezében tart, a lényeg, hogy ne lássák a többiek. Az erdő hátoldalú Jósors-lapok mindegyik fajtájából is kap minden játékos egyet-egyet. Az avar hátoldalú gombalapokat jól összekeverjük, és osztunk mindenkinek ötöt belőle - amiket nem mutatunk meg a többieknek -, majd a paklit képpel lefelé a játéktérre tesszük. Ebből a húzópakliból felhúzunk négy lapot, és a játéktér közepére helyezzük képpel felfelé.

A játék négy fordulóból áll. A kezdőjátékos kiválasztja a kosár lapjai közül, hogy milyen célt szerene teljesíteni az adott fordulóban. A négy forduló alatt mindig más célt kell teljesítenie, tehát mindegyik lapja sorra fog kerülni. A játékos annyit dönthet el, hogy melyik fordulóban kerüljön sorra az adott kártyalap. Miután kiválasztotta a kosár lapot, tegye azt le maga elé képpel lefelé, hogy a többi játékos ne láthassa, és a megmaradt kosár lapjai is maradjanak képpel lefelé fordítva. Ha ezzel minden játékos megvan, akkor a kezdő játékos választ egy gombakártyát a játéktér közepéről, a négy kihelyezett kártya közül, és leteszi azt a saját kosár kártyája mellé képpel felfelé. Mivel így megüresedett egy hely középen, oda felhúz a pakliból egy másik gombakártyát. Ezután a saját, kézben tartott gombakártyái közül kiválaszt egyet, és ráhelyezi valamelyik középen maradt gombára a négy közül.

Most a következő játékoson a sor, ő is választ egy gombalapot középről, majd a kosárkártyája mellé helyezi, az üres helyre feltölt egy kártyát a húzópakliból, és a saját, kézben tartott gombalapjai közül ráhelyez egyet a középen maradt négy kártya egyikére. Egy kártyára akármennyi lapot halmozhatunk, illetve ha valamelyik hely megüresedik, akkor oda mindig kell húzni egy kártyát a húzópakliból. Azonban gombakártyát mindig csak a legfelül lévő négy kártyából választhatunk. Nem nézhetjük meg azt sem, mi van bizonyos lapok alatt. Illetve de, a Jósors-lapokkal, amit mindjárt bővebben kifejtek. Amikor a legutolsó lap van már csak a kezünkbe, akkor dönthetünk úgy, hogy nem középről választunk gombát, hanem a kezünkben lévőt tesszük a kosarunkba. Ha elfogytak a lapjaink, akkor jön a pontozás. Attól függően, milyen kosárcélt választottunk, kell lepontozni a gombakártyáinkat. Például ha a lakoma volt a kosárkártyánk abban a fordulóban, akkor a kosár annál értékesebb, minél több olyan lapot gyűjtöttünk, melyen a lakoma ikon alatt több pontérték is szerepel. Amennyiben három ilyen lapunk is van, akkor mindháromért a több pontot számolhatjuk el. Ha még mindemellé a kosarunkban lévő minden gomba különböző fajú, és pozitív értékű is, akkor az már egy ínyenc lakomának számít, ami plusz tíz pontot hoz a számunkra. Ezután előkészülünk a következő fordulóra: a lepontozott gombakártyákat összeszedjük, megkeverjük, és a húzópakli aljára helyezzük. A már pontozott kosarat félretesszük. Újabb kosárkártyát választunk a megmaradt három kártyánk közül, lehelyezzük magunk elé, húzunk öt gombalapot, és akinek az előző fordulóban a legkevesebb pontja lett, ő választ először a középen maradt gombakártyák tetejéről. A negyedik forduló végén akinek a legtöbb pontja lett, ő megnyeri a játékot.

Na de mik is ezek a Jósors-lapok? A Jósors kártyák mindegyike csak egyszer használható fel a négy forduló alatt, és mind egy-egy segítséget, bónuszt ad a játékosnak. A hat kártya a következő: gombabőség, köd, varázsgomba, strázsa, gombaellenőr, és a gombaguru. Például amikor kijátszod a gombabőséget, akkor a négy elérhető gombalap közül, amik a játéktér közepén vannak, kettőt is el lehet venni, és beteheted a kosaradba. Vagy például a gombaguruval megetethetsz egy kosaradban lévő gombakártyát, ami lerondítaná a pontszámodat! Milyen jól is jön ez, amikor a tudomány nevében csak galócákat akarunk a kosarunkba látni, de kénytelenek voltunk felvenni egy májgombát, s ezzel ugrana is az Amanita-kosarunk, ami plusz huszonöt pont lenne. Szóval lehet ám taktikázni, gondolkozni! 😉 14 éves kortól 2-6 fő részére ideális időtöltés, szórakozás, s közben megismerkedünk kicsit a gombafajtákkal is, ami csak hasznunkra válhat. Igazi családi társasjáték! 👪 A játékidő rövid, harminc-negyven perc alatt lejátszhatjuk a négy fordulót. Bátran ajánlom mindenkinek, akik szeretik a természetet, közel áll a szívükhöz a gombászkodás, vagy csak egyszerűen jó minőségű, szemet gyönyörködtető játékok játszásával akarják tölteni az idejüket. Az Amanitában mindez megvan! 💙

Jelenleg az Amantia társasjátékot INNEN, megrendelőlap elküldésével, vagy az info@fualattkiado.hu e-mail címen keresztül lehet megrendelni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések

Ark Nova

El sem hiszem, hogy itt van végre, azt meg még nehezebb elhinnem, hogy ahelyett, hogy hagytuk volna csücsülni a polcon még két évig, kézhezvételtől egy hétre elővettük, hogy most ezt meg fogjuk tanulni. Az összes csillag együtt állt, nem volt kibúvó. Gyerekek a nagyszülőknél nyaralnak, minden ügyet elintéztünk amit akartunk, és már megtanultuk a Marco Polo II, és The Castle Of Burgundy játékokat is. Volt néhány nevetséges próbálkozás arra nézve, hogy olyan játékot szedjünk le a polcról, amely már jól bejáratott, pikk-pakk lezavarjuk egy óra alatt, de igazából mindketten tudtuk, hogy ebből újra tanulás lesz, és hogy most jött el az ideje az Ark Novának. Lélektani határt lépünk át ezzel a társassal, mert a boardgamegeek (BGG) komplexitása szerint ez már igencsak komplex játék, 3,71/5. Nálunk a legkomplexebb eddig körülbelül a 3,3-as szinten mozgott. Fogalmam sincs, hogy miért, de egyszerűen vonzanak a komplex eurók. Pedig alig van időnk/energiánk 3 kisgyerek mellett órákat gubbasztani eg

Grand Austria Hotel

Szintén egy olyan játék, ami évek óta listán szerepelt, de persze amíg hozzá lehetett jutni, addig ugye minek is vegyük meg, az olyan egyszerű... majd ha sehol sem lehet kapni, na akkor lépjünk a kutatás mezejére, mert az kihívás. 😎 Magyarul sajnos nem jelent meg, viszont teljesen nyelvfüggetlen (a kártyákon, táblákon nincs szöveg, csak ikonok). Mivel Simone Luciani játék, ezért mindenképpen érdekelt, milyen társasjáték. A Lorenzo il Magnifico -ból kiindulva csak fantasztikus lehet! És tényleg! 😃💙 Csak Zsoltnak tartott másfél évig, hogy rávegye magát, hogy kipróbáljuk a Grand Austria Hotelt. Mondtam neki, hogy elég volt, akármennyire akartam, eladom, mert csak porosodik. Ő meg ugye nem szeret megválni már megszerzett dolgoktól, így nagy nehezen leült velem játszani, hogy legalább lássuk, mit tud ez a játék! S láss csodát, nem mondta, hogy azonnal köszönjük el tőle! Én meg egyszerűen imádtam! 💚 Azonnal megvolt az összhang köztem, és a játék között, azonos szinten rezgünk. 😄 Mi sem

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett tartalmakat szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett cikkek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2022-2023 tarsasjatszunk.hu