Translate

Kövess Facebookon is! 😊

Tiletum

Nekiültünk a Tiletumnak. Csak öt óránkba tellett, mire előkészültünk a játékhoz, átrágtuk magunkat a szabályokon, és lejátszottunk egyetlenegy játékot. Legutóbb szerintem az Ark Novánál ragadtunk le ennyi ideig elsőre. Ez a játék sem adta magát könnyen. Rengeteg az ikon, sok az apróság, amire figyelni kell. Én összetettebbnek éreztem, mint a szerzőpáros korábbi játékát, a Marco Polo-t, illetve a Marco Polo II-t. A Tiletumban bőven van mit megemészteni és elraktározni magunkban, hogy aztán szép lassan feldolgozzuk a játékszabályt, és összeálljon a kép bennünk. Nekem ez általában nem megy elsőre, időre van szükségem. Most azonban az a ritka eset állt elő, hogy azonnal ráéreztem a játékra, ezért az első győzelmet magaménak mondhatom. S ha már úgyis ki volt pakolva az asztalra, arra gondoltunk, játszunk vele még egy partit! A második játékalkalom kicsivel több, mint egy óra alatt lement, tehát ha már tudjuk, hogy mit akar tőlünk a játék, akkor nem kell órákat rászánni. A Tiletum kinézete nekem tetszik. Már a doboza is szép, és az új színek nem elriasztottak, hanem örültem annak, hogy mertek váltani. A játéktábla hatalmas, gyönyörű, letisztult, a szélén színesben körbefutó pontozósáv pedig pont elég ahhoz, hogy feldobja az egészet.

A játékhoz való előkészület elsőre sok időt vett el. Legközelebb már nem lesz ilyen problémánk, mert tudtuk, mit mivel kell összecsomagolni. A játékszabály a maga 30 oldalával soknak tűnik, de nem kell megijedni, mert szerencsére tele van ábrákkal, és példákkal is. Meg persze ebből a függelék 8 oldalnyi, ahol csak felsorolja, melyik lapkán mit jelentenek az ikonok, ami több esetben is teljesen egyértelmű. Főbb vonalakban a játékról: A játéktáblát középre tesszük, elvesszük a játékostáblánkat, és mindent a kiválasztott játékosszínünkből. A játéktáblán Tiletumra helyezzük a kereskedőnket, az építészünket, és egy házunkat. Innen indulunk. Miután sikerült előkészülni mindennel (vásárlapkák, korrupciójelzők, kockák, bónuszlapkák, karakterlapkák, szerződéslapkák megfelelő helyre való letétele, játékostáblánkra való lepakolás, kezdő nyersanyagok kiosztása, stb.), maga a játékmenet abból áll, hogy van öt fázis, melyeken végig kell menni, és ezt négy fordulón keresztül tesszük.

Az első a felkészülésfázis, amikor a zsákból kihúzunk játékosszámtól függő mennyiségű kockát, dobunk velük, és lehelyezzük az akciókerék megfelelő mezejéhez.

A második az akciófázis, mely két lépésből tevődik össze: első lépésként a jobbra eső első korrupciójelölőt felfordítjuk, és értékének megfelelően mozgunk balra a királysávon a jelzőnkkel; második lépésként vegyünk el egy kockát az akciókerékről, vegyük el hozzá a nyersanyagokat, majd hajtsuk végre a hozzá tartozó akciótípust. Amikor ezzel minden játékos megvan, akkor térjünk vissza eme második akciófázis első lépéséhez, és csináljuk végig újra azt, és a második lépést, aztán még egyszer. Tehát összesen háromszor megyünk végig mindannyian a második akciófázison.

A harmadik a királyfázis, amikor is az, aki legmagasabbon áll a királysávon, vegye (vagy dobja) el a sávnál lévő bónuszlapkát, majd minden játékos pontot kap, avagy veszít a királysávon elfoglalt pozíciója alapján. Ezután beállítjuk a fordulósorrend-sávon a jelzőket, és a királysávon mínuszban lévő jelzőket a nullára helyezzük (a kék részről a jelzőket nem mozdítjuk el).

A negyedik a vásárfázis, amikor is aszerint kapunk pontokat, hogy van-e házunk abban az adott városban, amit éppen pontozunk, vagy kereskedőnk a vásárfázis idején, és hogy sikerült-e teljesíteni olyasmit, amit a vásárlapka mutat adott városnál.

Az ötödik a takarításfázis, melyben az akciókerékről elvett bónuszlapkák helyét feltöltjük, megkeverjük a korrupciójelölőket, és újra lehelyezünk hármat képpel lefelé, visszatesszük a kockákat a zsákba, elforgatjuk egy lépéssel az akciókereket, és új játékkört kezdünk az első felkészülésfázissal.

Na de hogy a kockákról is beszéljek! Amikor a kockákkal dobunk, akkor az akciókerékre helyezzük őket értéküknek megfelelően. Az akciókeréken lévő kockaérték alá van nyomtatva, hogy annak a kockaértéknek mennyi az akciópont értéke. A kocka színe meghatározza, milyen nyersanyaghoz jutunk. A sárga kockáért aranyat kapunk, a rózsaszínért élelmet, a kékért vasat, a világosszürkéért gyapjút, a sötétszürkéért követ. Tehát egy hatos sárga kockát ha elveszünk, azért hat aranyat kapunk. Ellenben a hatos kockának csak egy az akciópont értéke, tehát egyetlen egy akciót vihetünk véghez abban a szegmensben (körívben), ahol az akciókerék hatos értéke áll. Az akciókerék körüli minden dobókockaszegmens egy-egy akcióhoz igazodik.  Ezek az akciók az építészakció, kereskedőakció, karakterakció, szerződésakció, királyakció, és dzsókerakció.

Az építész akcióval az építészünket tudjuk mozgatni a térképen, illetve ahol van üres oszlopmező, oda tehetünk egy oszlopot, amennyiben van a személyes készletünkben, s elvehetünk egy bónuszlapkát onnan, ahol az építészünk tartózkodik, s letehetjük azt a saját, icipici raktárunkba. Ez mind-mind egy-egy akciópontba kerül nekünk.

A kereskedőakciónál mozgathatjuk a kereskedőnket a térképen egy szomszédos mezőre egy akciópontért, illetve ahol éppen van a kereskedőnk, hozzátehetünk egy házat a készletünkből, ha van üres hely erre, és ha még bónuszlapkát is találunk, azt is elvehetjük... akciópontért cserébe.

A karakterakciónál el lehet venni egy karakterlapkát a karakterkínálatból, betenni a raktárépületünkbe, vagy eldobni az összes karakterlapkát és újratölteni a helyüket, illetve átmozgatni a karakterlapkát a raktárunkból a játékostáblánkon lévő hat épület közül az egyik szobájába, akcióponttal fizetve annak szintje szerint.

A szerződésakcióval szerződéslapkát vehetünk el a kínálatból, illetve nyersanyagcserét hajthatunk végre.

A királyakciónál a királysávon léphetünk előre.

A dzsókerakciónál pedig kiválaszthatjuk bármelyik akciót, s azt végrehajthatjuk.

Mindeközben pedig különböző feladatokat hajthatunk végre az akciópontok elköltése előtt, után, vagy között, amikor éppem szeretnénk. Ilyen az, hogy elkölthetünk két aranyat, hogy egy másik nyersanyagot vegyünk. Teljesíthetünk egy szerződést az ahhoz szükséges nyersanyagok beadásával, így a szerződéslapkával (a pontokon kívül, amit bezsebelünk) oszlopot szabadítunk fel, amit a személyes készletünkbe teszünk. X számú élelemért cserébe címerlapkát mozgathatunk át a raktárunkból a hat épületünk egyikének legaljára, s itt is bónuszt kapunk érte. Felhasználhatjuk a raktárunkban lévő bónuszlapka segítőképességét, majd a lapkát ki kell tennünk a játékból. Hozzájárulhatunk valamelyik katedrális felépítéséhez, ahol már van oszlopunk.

A játékban rengeteg a pontszerzési lehetőség, nyersanyagban sincs hiány, nem lehet szűknek nevezni. Nem mondanám agyégetőnek sem, bár sokszor nehéz eldönteni, mit is válasszunk, merre tegyük a következő lépést. Én azt gondolom, rendesen összerakott euró, hiányérzet nélkül. Kerek, úgy ahogy van.

További Simone Luciani, és Daniele Tascini játékok, amikről írtam:

Tzolk'in - The Mayan Calendar

Marco Polo - Kereskedő, világutazó játék

Marco Polo II - A Kán Szolgálatában

Lorenzo il Magnifico,

Grand Austria Hotel

Teotihuacan - Az Istenek városa

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések

Amanita

Az Amanita 🍄 társasjátékot ajándékba kaptam Esztó Bernáttól , és feleségétől, Esztó-Harazin Dorottyától , amiért ezúton is nagyon hálás vagyok! 💚 A játék magánkiadásban jelent meg a Fű Alatt Kiadó  gondozásában. Arról, hogy hogyan is jött a játékötlet, illetve hogyan lett az elképzelésekből valóság, ITT olvashattok. Akinek van szerencséje az Amanitához, az tudja, hogy egy igazán különleges társasjátékot tarthat a kezében. A szerzők semmit sem bíztak a véletlenre, társasjátéktervező útjukon Boros Lajos gombaszakellenőr segítette őket, hogy minél hitelesebben tudják megalkotni az Amanitát. A doboza letisztult, minőségi, színben és küllemben harmonizál a tematikával, s a dobozon belüli játékelemekkel. A 180 darab kártya önmagáért beszél. Az illusztráció, és a grafika Csíkszentmihályi Berta kitűnő munkájának gyümölcse. A játék meseszépen ábrázolt, nagy kártyalapjai nézegetésébe bele lehet feledkezni. (Kártyaméret: 80*130 mm) A játékszabály könnyen megtanulható, jól értelmezhető. Az Am

Kockapóker

Előbb tudtam römizni és kanasztázni , mint írni és olvasni. Ezt az apai nagyszüleimnek köszönhettem, ők tartották nagyon fontosnak, hogy megismerjem ezeket a kártyajátékokat. Innen már csak egy lépés volt a kockapóker🎲 . Talán nyolc éves lehettem, amikor megtanították, mert addigra rongyosra játszottuk a francia kártyát a családdal. A kockapóker egy nagyon egyszerű játék, csak toll, papír, és öt darab kocka kell hozzá. Több változata is ismert. Olvastam a Yahtzee-ról, amit Lowe adott ki 1956-ban, ami szintén kockapóker, csak ott 13 forduló van, és értékfüggetlenül járnak meghatározott pontok bizonyos kombinációkra. A mi családunkban ismert kockapóker variáns ettől eltér. Én azt írom le, ahogyan mi ismerjük több, mint harminc éve. 😉 Úgy indulunk neki, hogy összesen három dobásunk van abban a körben. A dobás után eldönthetjük, hogy félreteszünk-e kockákat, mert úgy jók, ahogy vannak. Az összes többivel újradobhatunk. Mi az itt látható táblázatot rajzoltuk meg egy lapra, s eszerint kell

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett tartalmakat szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett cikkek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2022-2023 tarsasjatszunk.hu